Sapņu un fantāziju pasaules Starptautiskas mākslinieku grupas izstāde
Kuratori: Nour Nouri, Māris Čačka
… ……………………………………………………………………………………………………………
Kuratoru komentārs
Mēs visi sapņojam – no bērnības līdz mūža norietam. Sapņi jau no antīkās pasaules laikiem ir bijuši interpretāciju objekti. Sapņu skaidrošanas tēmai ir veltīti daudzi viduslaiku manuskripti, bet Freids sapņiem piešķīra milzīgu nozīmi cilvēka psiholoģijas izpētē. Būtībā mēs sapņojam gan miegā, gan nomodā, un tajā brīdī mūsu zemapziņas aisbergs iznirst no psihes dzīlēm. Pavisam vienkāršoti fantāziju var definēt kā radošo iztēli. Lai gan mēs parasti domājam, ka robežlīnija starp miegu un nomodu ir skaidri iezīmēta, patiesībā tā nav. Kaut kādā mistiskā veidā mākslas darbos allaž klātesoša ir zemapziņa. Sapņos mēs nonākam tuvāk patiesībai, jo mūsu dvēseles stāvoklis “paceļas” augstākā esības līmenī.
Tādējādi aktīva mijiedarbība starp apziņu un zemapziņu ir tā, kas padara mūs par radošām būtnēm. Sapnis ir netverama parādība. Mākslinieki vizualizēdami savus sapņus mākslā, atveido sapņu netveramību.
Šai izstādei atlasītie darbi šādā vai citā veidā ir dažādām kultūrām piederošu mākslinieku sapņu un fantāziju rezultāts. Lai gan tēmu un pat tehniku ziņā tie ir atšķirīgi, visi izstādē pārstāvētie mākslas darbi stāsta mums mākslinieku nomodā vai miegā redzētos sapņus. Aplūkojot katra atsevišķa mākslinieka darbus, jūs it kā ieejat dažādās sapņu vai fantāzijas telpās, kā “caur lupu” ielūkodamies jaunās, neredzētās pasaulēs.
………………………………………………………………………………………………………
Dalībnieki:
Lisa Etterich (Vācija) caur visas savas pieredzes prizmu rada strukturālas gleznas, kuras “ievelk” skatītāju fantāzijas pasaulē. Abstraktie, metafiziskie un komisma iedvesmotie darbi ataino viņas iztēles mainību. Mitoloģiskas ainas, fantastiskas ainavas, brīnumaini reljefi, kas izskatās kā citas pasaules satelītu uzņēmumi – tas viss rod ir radis izpausmi izcilos mākslas darbos. Pashmin Art galerija ir publicējusi viņas mākslas grāmatu A Journey into Neverland /Ceļojums uz Nekadzemi/ (2016) angļu, ķīniešu un vācu valodā.
Zhehu Li (Ķīna) ir profesors un zinātniskais konsultants Šanhajas Tehnoloģiju institūta Mākslas un dizaina skolā. Ķīnas padome 2001. gadā piešķīra viņam “Valsts izcilākā mākslinieka” titulu par Ķīnas etniskās mākslas popularizēšanu. Viņa pusreālistiskās gleznas maģiski iedarbojas uz skatītāju, apburot ar mākslinieka rokraksta savdabību.
Dminc (Itālija) pēc daudzos ceļojumos pavadītajiem gadiem tagad dzīvo un strādā Milānā. Savā būtībā māksliniece ir disidente un dzīves patiesību meklētāja. Viņa nepārtraukti lauž rāmjus un iet pāri “jau redzētā” vai “jau dzirdētā” robežām. Viņas skolotāji ir dzīve un lieliskie 19. gadsimta meistari. Modes žanrā apgūtās tehnikas īstenojas viņas vēlāko darbu trīsdimensiju vizualizācijā. Viņas gleznās atrodas vieta gan akrila krāsām, pastām, spīguļiem, pulveriem, gliemežvākiem, Swarovski kristāliem un daudziem citiem priekšmetiem.
Natalja Nouri (Latvija) šobrīd dzīvo un strādā Hamburgā. “Dabas misticisms un simboli – kultūru alķīmija” ir viņas mākslu definējošais koncepts. Viņas darbos sastopas kultūras, ticības, simbolu valodas, kā arī austrumu un rietumu reliģijas. Viņas simboliskajos darbos mikropasaule un makropasaule ir nedalāmi saistītas, un tām raksturīgas atklātas un apslēptas simetriskas struktūras.
Patrick Bubna-Litic (Austrija) studēja politoloģiju Pērtā un Kanberā, līdz atklājis savu kaisli pret mākslu. Viņš krāsās un formās vizualizē muzikālas intonācijas. Viņa lāpstiņas vai otas triepieni ir kā mūzikas skaņdarbu radītas vibrācijas. Viņš rada dvēseles ainavas. Viņa gleznas mirdz un pauž vitalitāti, kaisli un miermīlību. Pashmin Art galerija ir izdevusi viņa mākslas grāmatu The Color of Music /Mūzikas krāsa/ (2015) angļu, ķīniešu un vācu valodā.
Michael Imhof (Vācija) pēc profesijas ir ķirurgs. Tāpēc viņa prātu nodarbina fundamentāli 21. gadsimta medicīnas ētiski filozofiski jautājumi, un šos jautājumus viņš cenšas aplūkot savā radošajā darbībā. Savā mākslā viņš rada garīguma apdvestus pasaules attēlus. Cilvēki ir dzīves mistērijas centrā. Reizēm viņš mākslā apvieno cilvēkus, dzīvniekus un mašīnas, tādējādi demonstrēdams mehānismu un mākslīgi inicētās ģenētikas klātbūtni mākslā.
Jiang Haicang (Ķīna) piedzima senajā Čžaojuaņā (Kišaņas apgabalā, Baozi, Ķīnā), kas ir dzeltenzemes reģions. Jiang Haicang sirdi un dvēseli ir pārņēmis dzeltenzemes pamatīgums, fantastiskums un groteska, kas stimulē harmonijas starp cilvēkiem un dabu, primitīvu vidi un abstrakciju atspoguļojumu viņa vēlākajos darbos.
Ymmerwahr (Vācija), kuras īstais vārds ir Karola Pegau, savos ceļojumos uz Irānu un Afganistānu atklāja savu kaisli pret austrumu kultūru. Skatītājs viņas gleznās var ieraudzīt bagātīgo iespaidu un pieredžu vizuālo atspoguļojumu. Spoža saule, košas krāsas un gaismas pārbagātība piešķir individualitāti viņas darbiem. Mākslinieces sapņi un profesionālās zināšanas tēlotājmākslā apvienojas, lai radītu jaunu mākslas darbu sēriju.
Janus Alphonso (Vācija) darbos liela uzmanība ir pievērsta reālistiskiem ceļamkrāniem un tiltiem, kas ir galvenie motīvi viņa pilsētainavās. Viņš rāda rūpniecības saskaņu ar dabu. Viņa ceļamkrāni neiejaucas dabā un neiznīcina ainavas skaistumu. Turklāt mākslinieks ne tikai attēlo idealizētu pasauli, bet konkrēti parāda rūpniecības ierosinātas pārmaiņas attiecībās starp 21. gadsimta cilvēku un dabu.
Hou Guanbin (Ķīna) ir absolvējis Hebejas Universitātes Mākslas akadēmiju Pekinā. Viņa darbi vizualizē jaunu skulpturālu estētiku, izmantojot anti-elites un humora tehnikas. Ironija ir viņa galvenā tēma. Viņš izjauc populāro kultūru trīs veidos: komiski apšaubot un kritizējot realitāti, veidojot pretrunu un paradoksu pasauli un izvairoties no izsmalcinātības valodā.