CILVĒKI, ZVĒRI UN AINAVAS

Verners Lazdāns

Izstāde CILVĒKI, ZVĒRI UN AINAVAS ir mākslinieka Vernera Lazdāna astotā personālizstāde un pirmā – Daugavpilī. Izstādē eksponētas jaunākās gleznas, kurās autors attīsta no agrākajiem periodiem atšķirīgu estētiku. Tās uzskatāmas par kvalitatīvi jaunu attīstības posmu mākslinieka daiļradē.

Ekspozīciju veido darbu izlase no vairākām sērijām, kas gleznotas pēdējo četru gadu laikā.

2021./2022. gadā Lazdāns strādā pie darbu sērijas, kuru pats dēvē par “Ģimenes portretiem”. Ierosme tiem rodas, aplūkojot vecus fotoalbumus. Gleznojot Lazdāns izvairās no konkrētas vides un laikmeta attēlojuma, vaibstus cenšas veidot nosacītus, lai atbrīvotu skatītāja iztēli, rosinātu salīdzināt ar paša piedzīvoto un radītu déjà vu sajūtu. “Ģimenes portreti” ir autora meditācija par privāto un sociālo atmiņu attiecībām – cilvēcisko pieredzi, kas vienlaikus ir gan līdzīga, gan atšķirīga.

2022./2023. gadā Lazdāns attīsta lielformāta gleznu ciklu “Iedomu ainavas”. Tās ir vīzijas par nenosakāmu mentālu vai fizisku telpu – ideālās vietas meklējumiem un ilgām pēc iekšējas un ārējas harmonijas, piederības sajūtas.

2023./2024. gadā tiek turpināta “Cilvēkdzīvnieku” tēma, kas ar mainīgu intensitāti caurvij Lazdāna daiļradi kopš pašiem pirmsākumiem. Vairāk nekā desmit gadus mākslinieka dzīvesvieta un darbnīca atradās Salacgrīvā, meža ielokā, kur, dienai mijoties ar nakti, ēnas un dzīvnieku skaņas no biezokņa kairina iztēli. Mākslinieks izmanto savu pieredzi, ko viņa zemapziņā diktē kontakts ar dabu, un rada kolektīvās bezapziņas tēlus, atpazīstamus un uztveramus intuitīvā līmenī. Tie liek vēlreiz pārdomāt savu izpratni par dabisko, sašūpo līdzsvaru starp reālo un iedomāto, racionālo un iracionālo, rotaļājas ar bioloģisko un sociālo robežu izplūdušo stāvokli.

Par savu metodi Verners Lazdāns saka šādi: “Darba procesu uztveru kā spēli, kuras laikā, radot tēlus, es brīvi un netieši meklēju kopsakarības starp personisko un universālo. Lai pastiprinātu šo neparedzamības, mūžīgā mainīguma un ievainojamības stāvokli, strādāju ātri, alla prima. Arī veidojot skulptūras, brīvi improvizēju un ļauju, lai materiāls pats pasaka priekšā, kas darāms. Saglabāju pieskāriena pirmreizīgumu un vairāk uzmanības veltu tieši procesam, jo ticu, ka tas var aizvest tur, kur ar racionālu pieeju nokļūt nevar. Mani darbi ir eksperimenta rezultāts; to uzdevums ir apšaubīt manis paša uztveres pareizumu. Vispirms es pieļauju, ka pasaule nav tāda, kādu to redzu katru dienu, tāpēc jāatmet centieni visu izskaidrot. Ja jau fiziķi apraksta neredzamo pasauli, kālab lai māksla nevarētu to darīt ar saviem līdzekļiem?

Verners Lazdāns ir absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļu (BA, 1997) un Glezniecības nodaļu (MA, 2008). Profesionāli darbojies dizainā – veidojis sabiedrisku un privātu telpu interjerus, veicis grafiskā dizaina un citus darbus. Divtūkstošdesmito gadu sākumā spoži sevi pieteicis vairākās personālizstādēs galerijā “Alma”, sekojoši sadarbojies arī ar citām galerijām. Līdztekus glezniecībai atklājis sev keramiku un darbus materiālā realizējis Aizputes, Rojas, Salacgrīvas cepļos Latvijā un Kauņā, Lietuvā. Piedalījies grupu izstādēs un rezidencēs Latvijā un ārvalstīs. Darbi atrodas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja un Rīgas Porcelāna muzeja krājumā, kā arī privātkolekcijās Latvijā, Zviedrijā, Dānijā, Vācijā un Austrālijā.

Izstādes kuratore: Iliana Veinberga


Izstādes tapšanu finansiāli atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds.


Izstādes norises laiks: 13.09.2024.-17.11.2024.